free musketeers is (meestal) gratis, omdat je dus die mailadressen regelt
geen punt als je dat wilt ferry, zet een oproep op DT en men geeft ze
kun je verder zelf en je vrienen nog een extra hot- of g mailtje aanmaken enz..
eerst iets anders..
waarom wil je een bundel?
-wil je graag mensen een bundel cadeau doen?
-prestatiedrang
-bekendheid
-het registreren van je werk
enz
je zult voor jezelf eerst moeten vaststellen wat de hoofdreden is
er is nl verschil tussen uitgeven voor gelegenheid of om bekend te worden.
Wil je je werk ook gelijk geregistreerd hebben dan moet er bv ook een ISBN nummer aan gekoppeld worden
Even een ander voorbeeld.. Als Car heb ik een aantal bundels, in bijna allemaal steek ik veel tijd en geld. Ze zijn voorzien van een isbn nummer en er ligt een exemplaar in Depot bij de koninklijke bibliotheek.
Als Aphro van Tieten heb ik afgelopen jaar een klein bundeltje gemaakt om uit te delen tijdens de vrouwenslam, geen isbn nummer, geniet ipv gelijmd enz..
Als je echt bekend wil worden, doe je er waarschijnlijk toch beter aan om keer op keer te blijven toesturen naar de zogenoemde "bekende uitgevers"
Laten we dan eens de uitgevers bekijken...
Uitgever is een vrij beroep, iedereen kan het zijn/worden
via registratie bij het Bureau voor ISBN (
www.ISBN.nl) is dat zo gebeurd. Men krijgt dan een prefix om isbn nummers aan te kunnen vragen
Vervolgens kun je je boeken zelf maken, of laten drukken.
Ik weet niet uit mijn hoofd of dat nog zo is, maar voorheen was het zo dat als men een isbn nummer aan een boek hangt, je ook onder laag btw tarief valt voor drukwerk.
Geef je het helemaal zelf uit, dan zul je dus zelf moeten maken/laten maken, maar ook zelf reklame moeten maken, leuren bij boekwinkels enz., laten drukken is voordeliger als je meerdere exemplaren ineens afneemt, maar je zit dan wel met een enorme voorraad in huis.
POD uitgevers, vragen vaak aanloopkosten (of emailadressen), ze bieden je boekje aan via hun site, en drukken per besteld exemplaar af. Jij krijgt dan een van te voren bepaald percentage per boekje. Voordeel is dat je geen enorme investeringen hebt (pas op de prijzen verschillen nogal), geen grote voorraden in huis,, geen rompslomp.. maar vaak ook weinig zeggenschap over uiterlijk, indeling enz. POD uitgevers werken vaak met vaste maten en lay-outs
Kleine uitgevers vragen soms een bijdrage of vaste afname van je boek, ze nemen wel zelf het redigeer werk voor hun rekening, er kan overleg zijn over veel aspecten en er is vaak een heuse boekpresentatie. Verder zijn ze vaak wel aangesloten bij het centraal boekhuis, een systeem waarvia boekwinkels makkelijk kunnen bestellen en ze vervoeren de bestellingen naar de diverse boekwinkels..
Tegenwoordig is ieder boek waaraan een isbn nummer is gekoppeld via de site van isbn.nl na te zoeken en te bestellen...
Grote uitgeverijen hebben , zoals bekend, natuurlijk een stuk naamsbekendheid, geven grotere presentaties, waardoor een boek al sneller in de picture komt en daarom hebben ze ook veel strengere selecties
Als een grote uitgever je uitgeeft zullen er zelden voor jou kosten aan zitten
Het is niet altijd zo dat een boek dat door een uitgever wordt geweigerd, slecht is...
kijk maar bv naar de Harry Potter serie die in eerste instantie door uitgevers werd geweigerd..
soms pas je niet in het fonds (genre boeken dat een uitgever uitgeeft) of heb je gewoon pech dat de persoon die je leest het niet leuk vind..
Persoonlijk geef ik uit als eigen uitgever, ik doe alles in eigen beheer, van de eerste letter tot de postzegel bij versturen

Ik heb geen behoefte aan een grote uitgever, ik hoef niet wereldberoemd of rijk te worden, ik wil gewoon, dat wat ik maak, ook van a tot z maken
Ik beleef netzoveel plezier aan het schrijven van dingen, als aan het samenstellen, of het ontwerpen van een kaft
en ook het lijmwerk is gewoon leuk om te doen, je ziet je boekje immers vorm krijgen..
Naast bundels voor mezelf heb ik ook al 1 bundel uitgegeven samen met internet'vrienden' een soort bloemlezing over samenwerk
Ik heb een bundel uitgegeven met de helaas overleden Verdano
en ik heb een bundel uitgegeven voor Engelke in een beperkte uitgave van 50 stuks
Het loont de moeite om alle mogelijkheden tegen elkaar af te wegen, bv hoeveel zijn de aanloopkosten en wat krijg ik ervoor. Men durft nogal eens enorme bedragen te vragen voor het aanvragen van bv een isbn nummer (3 minuten werk en iets van 8 euro als je het zelf doet)
op internet is ook heel veel over dit onderwerp te vinden, stel jezelf dus goed op de hoogte en kijk je niet blind op wat anderen zeggen
tot slot, helaas heb ik nogal eens slecht werk gezien.. boekjes die na 1 keer openen uit elkaar vallen, boekjes die slecht geprint zijn enz
vraag dus altijd mensen naar hun ervaring, bestel desnoods eens een boekje van een bepaalde uitgever als je niemand kent die bij die uitgever aangesloten is enz..
car