Poëzietuin forum
Welkom, Gast
Alstublieft Inloggen of Registreren.    Wachtwoord verloren?
bundels maken en uitgeven
(0 online) 
Ga naar onderkant
ONDERWERP: bundels maken en uitgeven
laseipsis
tuin
graph
Gebruiker nu online Klik hier om het gebruikersprofiel van deze gebruiker te zien
Geslacht: Man poezietuin Locatie: brugge Verjaardag: 11.10
bundels maken en uitgeven 11 Maanden, 1 Week geleden  
Beste mensen,

hier kan iedereen zijn bijdrage leveren over hoe je een bundel maakt, uitgeeft en waarom je een bundel wilt uitgeven

Gelogd Gelogd
  De Administrator heeft publieke schrijf toegang geblokkeerd.
laseipsis
tuin
graph
Gebruiker nu online Klik hier om het gebruikersprofiel van deze gebruiker te zien
Re:bundels maken en uitgeven 11 Maanden, 1 Week geleden  
nu wil ik een bundel maken en uitgeven
ik heb al zo'n 80 gedichten geselecteerd inmiddels
mijn bedoeling is om nog meer mensen te benaderen en ook om een soort van vereeuwiging te krijgen
alsware dat het een eigen kind is

bij welke uitgevers is dat het best te doen?
ik heb n.l. bijv. een slechte ervaring met freemusketeers, niet direct persoonlijk maar onderandere bij het bestellen van een bundel en het verhaal van mijn zus werd ook raar en moeilijk over gedaan zoaqls de levertijd enzo

bovendien moet je 80 e-mailadressen verzamelen nou die heb ik niet

dus alle tips zijn welkom

Gelogd Gelogd
car
grasveld
graphgraph
free musketeers is (meestal) gratis, omdat je dus die mailadressen regelt
geen punt als je dat wilt ferry, zet een oproep op DT en men geeft ze
kun je verder zelf en je vrienen nog een extra hot- of g mailtje aanmaken enz..

eerst iets anders..
waarom wil je een bundel?
-wil je graag mensen een bundel cadeau doen?
-prestatiedrang
-bekendheid
-het registreren van je werk
enz

je zult voor jezelf eerst moeten vaststellen wat de hoofdreden is
er is nl verschil tussen uitgeven voor gelegenheid of om bekend te worden.
Wil je je werk ook gelijk geregistreerd hebben dan moet er bv ook een ISBN nummer aan gekoppeld worden
Even een ander voorbeeld.. Als Car heb ik een aantal bundels, in bijna allemaal steek ik veel tijd en geld. Ze zijn voorzien van een isbn nummer en er ligt een exemplaar in Depot bij de koninklijke bibliotheek.
Als Aphro van Tieten heb ik afgelopen jaar een klein bundeltje gemaakt om uit te delen tijdens de vrouwenslam, geen isbn nummer, geniet ipv gelijmd enz..

Als je echt bekend wil worden, doe je er waarschijnlijk toch beter aan om keer op keer te blijven toesturen naar de zogenoemde "bekende uitgevers"

Laten we dan eens de uitgevers bekijken...
Uitgever is een vrij beroep, iedereen kan het zijn/worden
via registratie bij het Bureau voor ISBN (www.ISBN.nl) is dat zo gebeurd. Men krijgt dan een prefix om isbn nummers aan te kunnen vragen
Vervolgens kun je je boeken zelf maken, of laten drukken.
Ik weet niet uit mijn hoofd of dat nog zo is, maar voorheen was het zo dat als men een isbn nummer aan een boek hangt, je ook onder laag btw tarief valt voor drukwerk.

Geef je het helemaal zelf uit, dan zul je dus zelf moeten maken/laten maken, maar ook zelf reklame moeten maken, leuren bij boekwinkels enz., laten drukken is voordeliger als je meerdere exemplaren ineens afneemt, maar je zit dan wel met een enorme voorraad in huis.

POD uitgevers, vragen vaak aanloopkosten (of emailadressen), ze bieden je boekje aan via hun site, en drukken per besteld exemplaar af. Jij krijgt dan een van te voren bepaald percentage per boekje. Voordeel is dat je geen enorme investeringen hebt (pas op de prijzen verschillen nogal), geen grote voorraden in huis,, geen rompslomp.. maar vaak ook weinig zeggenschap over uiterlijk, indeling enz. POD uitgevers werken vaak met vaste maten en lay-outs

Kleine uitgevers vragen soms een bijdrage of vaste afname van je boek, ze nemen wel zelf het redigeer werk voor hun rekening, er kan overleg zijn over veel aspecten en er is vaak een heuse boekpresentatie. Verder zijn ze vaak wel aangesloten bij het centraal boekhuis, een systeem waarvia boekwinkels makkelijk kunnen bestellen en ze vervoeren de bestellingen naar de diverse boekwinkels..

Tegenwoordig is ieder boek waaraan een isbn nummer is gekoppeld via de site van isbn.nl na te zoeken en te bestellen...

Grote uitgeverijen hebben , zoals bekend, natuurlijk een stuk naamsbekendheid, geven grotere presentaties, waardoor een boek al sneller in de picture komt en daarom hebben ze ook veel strengere selecties
Als een grote uitgever je uitgeeft zullen er zelden voor jou kosten aan zitten

Het is niet altijd zo dat een boek dat door een uitgever wordt geweigerd, slecht is...
kijk maar bv naar de Harry Potter serie die in eerste instantie door uitgevers werd geweigerd..
soms pas je niet in het fonds (genre boeken dat een uitgever uitgeeft) of heb je gewoon pech dat de persoon die je leest het niet leuk vind..

Persoonlijk geef ik uit als eigen uitgever, ik doe alles in eigen beheer, van de eerste letter tot de postzegel bij versturen
Ik heb geen behoefte aan een grote uitgever, ik hoef niet wereldberoemd of rijk te worden, ik wil gewoon, dat wat ik maak, ook van a tot z maken
Ik beleef netzoveel plezier aan het schrijven van dingen, als aan het samenstellen, of het ontwerpen van een kaft
en ook het lijmwerk is gewoon leuk om te doen, je ziet je boekje immers vorm krijgen..
Naast bundels voor mezelf heb ik ook al 1 bundel uitgegeven samen met internet'vrienden' een soort bloemlezing over samenwerk
Ik heb een bundel uitgegeven met de helaas overleden Verdano
en ik heb een bundel uitgegeven voor Engelke in een beperkte uitgave van 50 stuks

Het loont de moeite om alle mogelijkheden tegen elkaar af te wegen, bv hoeveel zijn de aanloopkosten en wat krijg ik ervoor. Men durft nogal eens enorme bedragen te vragen voor het aanvragen van bv een isbn nummer (3 minuten werk en iets van 8 euro als je het zelf doet)

op internet is ook heel veel over dit onderwerp te vinden, stel jezelf dus goed op de hoogte en kijk je niet blind op wat anderen zeggen

tot slot, helaas heb ik nogal eens slecht werk gezien.. boekjes die na 1 keer openen uit elkaar vallen, boekjes die slecht geprint zijn enz
vraag dus altijd mensen naar hun ervaring, bestel desnoods eens een boekje van een bepaalde uitgever als je niemand kent die bij die uitgever aangesloten is enz..

car

Gelogd Gelogd
laseipsis
tuin
graph
wat een uitgebreid verslag ,
zo kan ik in elk geval weer verder

wat zouden goede uitgevers kunnen zijn en welke niet?
zal ik denk ik ook zelf moeten ondervinden
zoals freemusketeers

een persoon die ik leerde kennen op basicpublishing wilde een pod beginnen
en kreeg te horen dat ze mij werk zilde uitgeven
alleen hoor ik er niets meer van spijtig

Gelogd Gelogd
anne
grassprietje
graphgraph
Gebruiker offline
Mij overkwam dat gewoon, een bundel.
Ik had er nooit echt bij stilgestaan of ik dat nu wilde of niet en toen kwam er een aanbod. Gezien het me geen eurocent kostte ging ik graag akkoord.

Ik kan je dus aanraden om regelmatig eens een werk in te sturen naar Meander of een ander literair e-zine, want er zijn blijkbaar uitgevers(al zijn het maar kleine beginnelingen) die daar ook gaan lezen.

Gelogd Gelogd
laseipsis
tuin
graph
anne,

ik heb al een paar keer ingezonden op meander, alleen ja kom er nog niet, moet blijkbaar regelmatig inzenden.
de volhouder wint zeggen ze

ik zal ook dat zeker nog doen

Gelogd Gelogd
car
grasveld
graphgraph
ja anne, soms overkomt je dat
maar ik weet ook dat jij niet héél tevreden was, zo goed als geen inspraak had enz..
niks mis mee verder
maar sommige mensen willen dat nou juist wél hihi

ferry, bij meander, net als ieder ander 'blad'(papier of digitaal) ben je nou eenmaal afhankelijk van de op dat moment geldende redactie
hun voorkeur voor bv rijm, vormvastheid of juist niet, voorkeur voor ritme of zelfs metrum enz
dat kan heel erg verschillen, zoek meerdere adressen

ik stuur tegenwoordig amper nog wat in maar welke ik altijd wel ok vond/vind

www.opruweplanken.nl/
www.krakatau.nl/
www.opspraak.net/

Gelogd Gelogd
laseipsis
tuin
graph
dank je car zal ook daar eens een kijkje gaan nemen.

Gelogd Gelogd
poezietuin
Administrator
graphgraph
Gebruiker offline Klik hier om het gebruikersprofiel van deze gebruiker te zien
anne, het zou nu weer moeten werken
alleen de htmlcode die ik hier soms nog lees moet nog worden opgelost

Gelogd Gelogd
anne
grassprietje
graphgraph
Gebruiker offline
Ferry,

eerlijk gezegd, ik kom er ook niet meer in. Mijn latste drie inzendingen kwamen terug als onpubliceerbaar

Gelogd Gelogd
Joke Lavendus
Moderator
graphgraph
Gebruiker offline Klik hier om het gebruikersprofiel van deze gebruiker te zien
Geslacht: Vrouw Verjaardag: 08.09
Re:bundels maken en uitgeven 10 Maanden, 3 Weken geleden  
Volgens mij kan het volgende boek ook interessant zijn voor eigen werk in eigen beheer te gaan uitgeven

Uitgeven in eigen beheer
Auteur(s): Maarten Dessing
Uitgever: Augustus / Schrijven Online
ISBN: 978 90 457 0116 5
Prijs: € 12,50
Aantal pagina's: 140
In dit werk geeft de auteur de verschillende mogelijkheden weer om als schrijver een bundel in eigen beheer te kunnen uitgeven
Meer informatie kan je terugvinden op schrijvenonline

Groetjes,
Joke Lavendus

Gelogd Gelogd

Laatste Wijziging: 22/10/2009 08:50 Door Joke Lavendus.

Dichter zijn is temmen van de woorden om meester te blijven van de taal
anne
grassprietje
graphgraph
Gebruiker offline
Re:bundels maken en uitgeven 10 Maanden, 3 Weken geleden  
ik ben vrees ik te lui om uit te geven in eigen beheer

Gelogd Gelogd
Ga naar bovenkant
Website by Intertron